Wentylacja / przepływ krwi i wymiana gazowa

Dokładne zrozumienie właściwości wymiany płuc w płucach jest istotne dla każdego, kto ma więcej niż zwyczajne zainteresowanie fizjologią oddechową. Współzależności między wentylacją, przepływem krwi w płucach i towarzyszącą wymianą gazów oddechowych należą do bardziej złożonych aspektów tego tematu. Oprócz fizjologów płuc, oświeceni klinicyści zajmujący się płucami wymagają jasnego wglądu w procesy wentylacji i perfuzji oraz następstwa wymiany gazowej stanów chorobowych, aby skutecznie opiekować się pacjentami. Piąta edycja tej teraz klasycznej monografii przynosi znakomicie przejrzyste i wzbogacające podejście do tego tematu. Rozpoczynając od ogólnego przeglądu normalnych mechanizmów związanych z transportem tlenu i dwutlenku węgla, książka następnie metodycznie rozwija przyczyny, procesy i konsekwencje zmian w wentylacji i perfuzji w normalnym płucu. Sposoby pomiaru wentylacji: wskaźniki perfuzji i ich rozmieszczenie w zdrowiu i chorobie są w jasny sposób podsumowane. Na koniec, wiele z tego, co można uznać za rozważania teoretyczne, jest skutecznie wyjaśnione przez odpowiednią dyskusję na temat rozkładu zaburzeń w wentylacji: wskaźnik perfuzji w różnych istotnych stanach chorobowych. Ta sekcja integruje i czyni pragmatyczną całą prezentację.
Monografia jest obszernie ilustrowana, z logiczną sekwencją i łatwymi do zrozumienia postaciami. Tekst jest uproszczony przez minimalne użycie żmudnych równań i symboli fizjologicznych. Niestety, od ostatniej edycji (1985) nie było istotnej aktualizacji odniesień. Książki dr. Westa należą do moich ulubionych ze względu na ich klarowność i zdolność do skondensowania podstaw patofizjologii płuc do struktury zwięzłego, ale skutecznego formatu nauczania. Bardzo polecam ten aktualny przykład studentom fizjologii wymiany gazowej.
Earle B. Weiss, MD
Brigham and Women s Hospital, Boston, MA 02115

[przypisy: wykaz alergenów, topmed, przychodnia zielona góra ]