Warunkowanie ochronne dla ostrej choroby przeszczep przeciw gospodarzowi

Lowsky i in. (Wydanie 29 września) opisują schemat kondycjonowania związany z imponująco niską częstością występowania choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi (GVHD). Jednak dynamika wszczepienia jest niejasna. Autorzy wspominają, że limfocyty T dawcy następnie zmniejszyły się i były znacznie zmniejszone lub niewykrywalne w ciągu 75 do 200 dni po przeszczepie u 6 z 37 pacjentów. To odkrycie sugeruje, że późne niepowodzenie przeszczepu występowało u znacznej części pacjentów, a w konsekwencji mogło w części wyjaśniają małą częstość występowania GVHD.
Ponadto, w przypadku przeszczepu niemonozależnego, czas do wystąpienia ostrej GVHD jest znacznie opóźniony, 2 dlatego limit 100 dni zastosowany przez Lowsky et al. może nie odzwierciedlać rzeczywistej częstości występowania ostrej GVHD.
Ernesto Ayala, MD
Mohamed Kharfan-Dabaja, MD
H. Lee Moffitt Cancer Center, Tampa, FL 33612
[email protected] usf.edu
2 Referencje1. Lowsky R, Takahashi T, Liu YP, i in. Ochronne kondycjonowanie w przypadku ostrej choroby przeszczep przeciwko gospodarzowi. N Engl J Med 2005; 353: 1321-1331
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Diaconescu R, Kwiaty C, Storer B, i in. Zachorowalność i śmiertelność z niemozłączalnością w porównaniu z kondycją mieloablacyjną przed przeszczepieniem komórek krwiotwórczych od powiązanych dawców pobranych od HLA. Blood 2004; 104: 1550-1558
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Drs. Ayala i Kharfan-Dabaja podają w wątpliwość niską częstość występowania ostrej GVHD i pozornie wysoką częstość późnej utraty przeszczepu zgłoszoną w naszym badaniu. Rozpoznanie i ocenę ostrej i przewlekłej GVHD w naszym badaniu przeprowadzono zgodnie z ustalonymi kryteriami konsensusu.1,2 Z okresem obserwacji wynoszącym obecnie od 492 do 1339 dni po przeszczepie, tylko z 37 pacjentów (<3 procent) zmarł z powikłań związanych z ostrą lub przewlekłą GVHD - liczba, którą uważamy za imponująco niską, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że prawie 40 procent pacjentów otrzymało przeszczepy od niespokrewnionych dawców.
Sześciu pacjentów w naszym badaniu miało utratę przeszczepu w ciągu 75 do 200 dni po transplantacji. Jednak u czterech z tych pacjentów utrata przeszczepu była związana z progresją nowotworu lub nawrotem choroby w szpiku kostnym. Tak więc, tylko 2 z 37 pacjentów (5 procent) miało niezwiązaną z nawrotem utratę przeszczepu – frakcję, która jest zgodna z innymi niemuzoablacyjnymi schematami leczenia gospodarza.
Robert Lowsky, MD
Robert S. Negrin, MD
Samuel Strober, MD
Stanford University Medical Center, Stanford, CA 94305