Próba metod antykoncepcyjnych u kobiet z toczniem rumieniowatym układowym

Nie ustalono wpływu środków antykoncepcyjnych zawierających estrogen na aktywność choroby u kobiet z układowym toczniem rumieniowatym. Metody
Przeprowadziliśmy jedno-ślepą próbę kliniczną z udziałem 162 kobiet z toczniem rumieniowatym układowym, którzy zostali losowo przydzieleni do złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych, pigułki zawierającej tylko progestagen lub do wewnątrzmacicznego urządzenia miedzianego (IUD). Aktywność choroby oceniano na 0, 1, 2, 3, 6, 9 i 12 miesięcy zgodnie z wskaźnikiem aktywności tocznia rumieniowatego układowego (SLEDAI). Głównym wynikiem była globalna aktywność choroby, którą oszacowaliśmy przez pomiar obszaru pod krzywą SLEDAI. Drugorzędne wyniki obejmowały maksymalny wynik SLEDAI, zmianę w wyniku SLEDAI, występowanie płomieni tocznia, medianę czasu do pierwszego płomienia, układowy toczeń rumieniowaty układowy i zdarzenia niepożądane. Wyniki analizowano metodą zamiaru leczenia.
Wyniki
Na początku wszystkie cechy demograficzne i charakterystyka choroby były podobne w trzech grupach. Średni (. SD) wynik SLEDAI wynosił 6,1 . 5,6 w grupie przypisanej do złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych, 6,4 . 4,6 w grupie przypisanej do pigułki zawierającej jedynie progestagen i 5,0 . 5,3 w grupie przypisanej do wkładki (54 pacjentów w każda grupa) (P = 0,36). Aktywność choroby pozostawała łagodna i stabilna we wszystkich grupach podczas całego badania. Nie było znaczących różnic między grupami podczas próby w globalnej lub maksymalnej aktywności choroby, zapadalności lub prawdopodobieństwie wybuchu lub użycia leków. Mediana czasu do wystąpienia pierwszego rzutu wynosiła 3 miesiące we wszystkich grupach. Zakrzepica wystąpiła u czterech pacjentów (dwóch w każdej z dwóch grup otrzymujących hormony), a ciężkie zakażenia występowały częściej w grupie IUD. Jeden pacjent otrzymujący złożone doustne środki antykoncepcyjne zmarł z powodu ciężkiej neutropenii związanej z amoksycyliną.
Wnioski
Globalna aktywność choroby, maksymalny wynik SLEDAI, częstość występowania rzutów, czas do wystąpienia pierwszego zgonu oraz częstość występowania zdarzeń niepożądanych były podobne u kobiet z toczniem rumieniowatym układowym, niezależnie od rodzaju stosowanego środka antykoncepcyjnego.
Wprowadzenie
Toczeń rumieniowaty układowy jest chorobą autoimmunologiczną atakującą głównie młode kobiety.1,2 Kilka badań wykazało udział hormonów płciowych w układowym toczniu rumieniowatym.3-13 Ogólnie, dane sugerują, że estrogeny sprzyjają rozwojowi lub zaostrzeniu choroby, podczas gdy androgeny wydaje się być ochronna. Ponieważ aktywność choroby podczas ciąży jest ogólnie wysoka u kobiet, które poczęły, gdy miały czynny toczeń, a wynik dla płodów tych kobiet jest gorszy, ciążę należy zaplanować, aby rozpocząć w okresie uśpienia choroby.14,15
Polecanie kobietom z toczniem rumieniowatym układowym metod antykoncepcyjnych jest trudne. Ponieważ metody oparte na barierze lub zachowaniu cechują się wysokim wskaźnikiem niepowodzenia, samo stosowanie tych metod nie jest zalecane.16 Urządzenia wewnątrzmaciczne (IUD) i złożone doustne środki antykoncepcyjne są wysoce skuteczne, ale są związane z rozwojem miejscowych zakażeń17 i zakrzepowo-zatorowych, odpowiednio 18 . Istnieje obawa, że stosowanie złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych może zaostrzyć toczeń rumieniowaty układowy. Środki antykoncepcyjne zawierające progestagen nie są szeroko stosowane ze względu na ich wpływ na wzór krwawienia endometrium.19
Skąpe informacje dostępne na temat wpływu środków antykoncepcyjnych na toczeń rumieniowaty układowy opierają się na odosobnionych raportach. 20-25 Kryteria kwalifikacji medycznych do stosowania antykoncepcyjnego Światowa Organizacja Zdrowia nie zawierają informacji o toczniu rumieniowatym układowym.16 Dlatego ważne jest, aby określić wpływ na aktywność choroby i profil bezpieczeństwa powszechnie stosowanych metod.
Nasze badanie zbadało, czy istnieją klinicznie znaczące różnice w toczniu rumieniowatym układowym, mierzone przez wskaźnik aktywności tocznia rumieniowatego układowego (SLEDAI), 26 u kobiet stosujących złożone doustne środki antykoncepcyjne w porównaniu z tymi stosującymi pigułkę zawierającą tylko progestagen lub wkładkę domaciczną.
Metody
Przeprowadziliśmy randomizowaną, jedno-ślepą, 12-miesięczną próbę kliniczną u kobiet z toczniem rumieniowatym układowym w przychodni w naszym szpitalu
[przypisy: testosterone propionate cena, dermatologia estetyczna warszawa, przychodnia zielona góra ]
[hasła pokrewne: wykaz alergenów, rezonans magnetyczny kolana warszawa, niedoczynność tarczycy u mężczyzn ]