Próba metod antykoncepcyjnych u kobiet z toczniem rumieniowatym układowym ad 6

Liczby i częstość występowania rzutów i ciężkich rzutów były również podobne w grupach leczonych (dane nie przedstawione). Inne drugorzędne wyniki
Częstość stosowania i dawka prednizon, leki immunosupresyjne, chlorochina i niesteroidowe leki przeciwzapalne były podobne w grupie podczas badania.
Zakrzepicy kończyn dolnych wystąpili u czterech pacjentów, po dwóch w każdej grupie otrzymującej hormony. W grupie otrzymującej złożone doustne środki antykoncepcyjne wystąpiły dwa zakrzepy żylne i dwa tętnicze, o gęstości 4,75 na 100 pacjento-lat i 5,44 na 100 pacjento-lat w grupie otrzymującej pigułkę zawierającą tylko progestagen; wszyscy czterej pacjenci mieli niskie miano przeciwciał antyfosfolipidowych. Jedna zakrzepica rozwinęła się po jednym miesiącu leczenia, dwóch po dwóch miesiącach leczenia i jednym po dziewięciu miesiącach leczenia. Ciężkie zakażenia rozwinęły się u trzech pacjentów w grupie otrzymującej złożone doustne środki antykoncepcyjne, dwie w grupie otrzymującej tylko pigułkę zawierającą progestagen i pięć (w tym dwa przypadki zapalenia opon mózgowych) w grupie IUD. Jedenaścioro pacjentów w grupie otrzymującej złożone doustne środki antykoncepcyjne, siedmiu w grupie otrzymującej tylko pigułkę zawierającą progestagen i dziewięciu w grupie IUD było hospitalizowanych. Podczas badania wystąpiło pięć ciąż: dwie w każdej grupie otrzymującej hormony i jedna w grupie IUD. Wszyscy pacjenci zdecydowali się na kontynuację ciąż, co doprowadziło do trzech żywych urodzeń (dwóch na czas i jednego w wieku 31 tygodni) oraz dwóch martwych urodzeń. Jeden pacjent otrzymujący złożone doustne środki antykoncepcyjne zmarł podczas próby; jej śmierć przypisano ciężkiej neutropenii związanej z amoksycyliną.
Dyskusja
Oceniliśmy wpływ na aktywność choroby złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych, w porównaniu z pigułką zawierającą tylko progestagen i wkładką domaciczną, u kobiet z toczniem rumieniowatym układowym. Po 12 miesiącach obserwacji aktywność choroby pozostała stabilna i nie zaobserwowano klinicznie istotnych różnic w żadnej z grup leczenia.
Aktywność choroby oceniano za pomocą zwalidowanej miary, która była wrażliwa na zmiany w czasie 26, a częstość występowania rzutów oceniano za pomocą zatwierdzonej definicji.29 Analizowaliśmy również aktywność choroby według SLEDAI-2K i SLEDAIm oraz w podgrupie pacjentów z aktywną chorobą przy wejściu. Wyniki tych analiz były podobne do wyników analiz pierwotnych. Uważamy, że oceny aktywności choroby były odpowiednie i że stosowanie złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych nie zwiększa aktywności tocznia do znaczącego klinicznie stopnia. Tak więc, nasze wyniki nie potwierdzają obaw, że stosowanie egzogennych estrogenów przez kobiety z układowym toczniem rumieniowatym doprowadzi do zaostrzenia choroby.
Opisy przypadków opisują wystąpienie układowego tocznia rumieniowatego lub toczniowych rzutów związanych ze stosowaniem złożonych doustnych środków antykoncepcyjnych.21,22,31 Jungers i wsp. 20 obserwowali wysoki odsetek zaostrzeń u kobiet stosujących złożone doustne środki antykoncepcyjne. W swoich badaniach środki antykoncepcyjne nie były przydzielane losowo, dawka etynyloestradiolu wynosiła 30 .g lub więcej, a aktywność choroby oceniano retrospektywnie zgodnie z arbitralną definicją zaostrzenia. Nasze wyniki są zgodne z przeglądem stosowania antykoncepcji w toczniu rumieniowatym układowym32 z danymi na temat stosowania hormonalnej terapii zastępczej w toczniu rumieniowatym układowym, 33 oraz w badaniu klinicznym34, w którym nie zaobserwowano wzrostu aktywności choroby.
Pacjenci przypisani do pigułki zawierającej wyłącznie progestagen wykazywali stałe obniżenie wyników SLEDAI, co sugeruje zmniejszenie aktywności choroby
[przypisy: endodoncja warszawa, korony na cyrkonie, pobieranie krwi do badań laboratoryjnych ]
[patrz też: licówki bez szlifowania warszawa, męska apteka, korony na cyrkonie ]