Intensywne leczenie cukrzycy i choroby sercowo-naczyniowe u pacjentów z cukrzycą typu 1 ad 7

Po pierwsze, te same mechanizmy glikemiczne, które zmniejszają częstość występowania choroby mikronaczyniowej mogą również odnosić się do rozwoju arteriosklerozy i wynikającej z niej choroby sercowo-naczyniowej. U pacjentów, u których wystąpiły zdarzenia sercowo-naczyniowe, częściej występowała retynopatia i mieli oni wyższe wartości wydalania albuminy na początku badania. Dane epidemiologiczne wykazały, że jakikolwiek wzrost glikemii, nawet w zakresie pod-cukrzycy, zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.23 Dlatego można oczekiwać, że obniżenie wartości hemoglobiny glikozylowanej będzie miało korzystny wpływ na chorobę sercowo-naczyniową. Długoterminowy wpływ hiperglikemii na ryzyko powikłań mikronaczyniowych może być mediowany przez generowanie zaawansowanych produktów końcowych glikacji, które są zaangażowane w chorobę sercowo-naczyniową.24-26 Alternatywnie, korzystny wpływ intensywnej terapii na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych może być skutkiem zmniejszenia częstości występowania choroby mikronaczyniowej. Zarówno choroba nerek, jak i neuropatia autonomiczna zostały zaproponowane jako czynniki ryzyka choroby sercowo-naczyniowej.27-29 W zakresie, w jakim intensywna terapia zmniejsza te czynniki ryzyka, można również zmniejszyć 3,30 chorób sercowo-naczyniowych.
Mikroalbuminuria i albuminuria były silnie związane ze zwiększonym ryzykiem choroby sercowo-naczyniowej, a każda z nich wyjaśniała niektóre, ale nie wszystkie, efekty działania grupy DCCT. Efekt grupy terapeutycznej pozostawał znaczący po dostosowaniu do tych czynników, co sugeruje, że działają inne efekty intensywnej terapii. Dostosowanie do zaktualizowanej średniej wartości hemoglobiny glikozylowanej podczas DCCT wyjaśniło większość efektu intensywnego w porównaniu z konwencjonalną terapią na ryzyko choroby sercowo-naczyniowej. Wyniki pokazują, że różnice w wartościach hemoglobiny glikozylowanej podczas DCCT stanowiły znaczną część korzyści sercowo-naczyniowych towarzyszących intensywnej terapii, w której pośredniczyło zmniejszenie częstości występowania mikroalbuminurii lub albuminurii.
Uważamy, że badanie DCCT / EDIC jest wyjątkowe w długofalowej obiektywnej dokumentacji kontroli glikemii, ustalonych i przypuszczalnych czynnikach ryzyka chorób sercowo-naczyniowych oraz stanu powikłań mikronaczyniowych i sercowo-naczyniowych. Praktycznie kompletna obserwacja przez ponad dwie dekady kohorty DCCT / EDIC, której członkowie na początku badania nie mieli lub nie mieli minimalnej choroby mikronaczyniowej, żadnego nadciśnienia ani hipercholesterolemii (według ówczesnych standardów) i żadnych klinicznych dowodów na chorobę sercowo-naczyniową w wyjściowy, ułatwił badanie incydentów sercowo-naczyniowych. Jednak nasze dane dotyczą kilku zastrzeżeń. Po pierwsze, całkowita liczba zdarzeń pozostaje stosunkowo niewielka, co wyklucza ostateczną ocenę wpływu leczenia na ryzyko różnych rodzajów zdarzeń sercowo-naczyniowych. Po drugie, niektóre zdarzenia sercowo-naczyniowe, takie jak potrzeba rewaskularyzacji, są zależne od oceny klinicystów i podlegają odchyleniom od stosowania. Po trzecie, ułamek cichych zawałów serca był stosunkowo wysoki w porównaniu z innymi badaniami9. Wreszcie, interwencje zostały zdemaskowane podczas badań DCCT i EDIC, co prawdopodobnie wprowadziło błąd w ustalaniu zdarzeń sercowo-naczyniowych lub w stosowaniu terapii, które może mieć wpływ na ryzyko chorób sercowo-naczyniowych.
Chociaż nie możemy całkowicie zdyskontować tych źródeł potencjalnej stronniczości, jednolitego gromadzenia danych historycznych, klinicznej ostrości wyników sercowo-naczyniowych, zamaskowanego orzekania o zdarzeniach i leczenia uczestników DCCT / EDIC głównie przez lekarzy innych niż DCCT w większości przypadków ich monitorowanie znacznie zmniejsza ryzyko stronniczości
[patrz też: przychodnia zielona góra, korony na cyrkonie, usg doppler cena ]
[hasła pokrewne: anestezjologia i intensywna terapia, na zdrowie po czesku, badanie hcv koszt ]