Erytropoetyna i omamy wzrokowe

Rekombinowana ludzka erytropoetyna (Epogen) jest szeroko stosowana u pacjentów dializowanych w celu skorygowania niedokrwistości z przewlekłą niewydolnością nerek. Chciałbym zwrócić uwagę na obserwację w ciągu ostatniego roku pięciu pacjentów poddanych hemodializie, którzy mieli halucynacje wzrokowe podczas przyjmowania erytropoetyny. Żaden z tych pacjentów nie wykazywał objawów majaczenia lub psychozy i nie było innego leku ani stanu fizycznego, który mógłby wyjaśnić halucynacje wzrokowe. Nie było halucynacji słuchowej, dezorientacji ani zaburzeń poznawczych.
Halucynacje dotyczyły przedmiotów poruszających się przed pacjentem, zwykle ludzi, a czasem postaci z kreskówek na ścianie lub zwierząt lub ptaków. Pacjenci byli zaintrygowani i ciekawi, ale nie przerażeni halucynacjami, chociaż jedna kobieta bała się spojrzeć na sufit, ponieważ zobaczyła czarne ślady, które poruszają się [d] i migoczą [d] jak elektryczność . Jeden z mężczyzn opisał, że budzi się w nocy, myśląc, że pracuje jako hydraulik. Zobaczył, że naprawia kran za pomocą klucza, ale jego wizja zniknęła, gdy żona zadzwoniła do niego i spytała go, co robi.
Halucynacje te pojawiły się po tym, jak pacjenci otrzymywali erytropoetynę przez okres od 2 do 13 miesięcy w dawkach od 2000 jednostek raz w tygodniu do 4000 jednostek trzy razy w tygodniu. Czterech pacjentów przestało przyjmować erytropoetynę, a halucynacje wzrokowe zniknęły w ciągu jednego do trzech tygodni. Wszyscy czterej pacjenci ponownie wznowili terapię erytropoetynową, a u dwóch wystąpiły nawroty w ciągu trzech do czterech tygodni, które zniknęły po ponownym zatrzymaniu erytropoetyny. Piąty pacjent był leczony perfenazyną, ale nadal przyjmował erytropoetynę; halucynacje zniknęły i nie nawróciły po zakończeniu leczenia perfenazyną.
Podczas 12 lat ścisłej współpracy z pacjentami poddawanymi dializie nie widziałem żadnych pacjentów z halucynacjami wzroku bez delirium lub psychozy do czasu wprowadzenia terapii erytropoetynowej. Jeśli halucynacje rzeczywiście wynikają z erytropoetyny, przyczyna jest niejasna. Konieczne będzie dalsze potwierdzenie halucynacji wzrokowych spowodowanych erytropoetyną, aby zweryfikować to jako ważny efekt uboczny i zbadać możliwe mechanizmy działania leku na ośrodkowy układ nerwowy. *
Herbert Steinberg, MD
Long Island Jewish Medical Center, Nowy Hyde Park, NY 11042
Odniesienie * Nissenson AR, moderator. . Rekombinowana ludzka erytropoetyna i niedokrwistość nerek: biologia molekularna, skuteczność kliniczna i wpływ na układ nerwowy. Ann Intern Med 1991; 114: 402-16
Web of Science MedlineGoogle Scholar
Powyższy list został skierowany do współpracującego dyrektora medycznego Amgen Inc., który oferuje następującą odpowiedź:
Do redakcji: Moi koledzy i ja przejrzeliśmy list doktora Steinberga i dodatkowe informacje przekazane Amgen przez dr Steinberg, a także wszystkie podobne zdarzenia niepożądane zgłoszone firmie zarówno podczas badań klinicznych, jak i po wprowadzeniu leku do obrotu.
Związek pięciu zdarzeń zgłoszonych przez dr. Steinberga do rekombinowanej ludzkiej erytropoetyny (Epogen) jest niepewny. Wszyscy ci pacjenci byli w podeszłym wieku (czterech z pięciu miało więcej niż 70 lat), mieli wiele problemów zdrowotnych i otrzymywali różne leki (ranitydyna, diltiazem, metoklopramid, propranolol i diazepam), w tym co najmniej jeden, który został powiązany czasami halucynacje.1 Dr Steinberg poinformował następnie Amgen o trzech podobnych zdarzeniach niepożądanych. Dwa z tych raportów miały charakter wstępny, a trzeci dotyczył starszego pacjenta z cukrzycą, u którego przed halucynacjami wystąpiła hipoglikemia, gorączka i niewydolność oddechowa. Ponadto otrzymywała cztery leki, które mogą potencjalnie powodować halucynacje1 (ranitydyna, metoklopramid, diltiazem i amitryptylina).
Znamy trzy dodatkowe doniesienia o halucynacjach. Zdarzenia te zostały zgłoszone przez 3 pacjentów podczas sponsorowanych przez Amgen badań klinicznych z udziałem ponad 2000 pacjentów. Żadne dodatkowe zdarzenia nie zostały zgłoszone przez ponad 85 000 pacjentów otrzymujących erytropoetynę. Te trzy zdarzenia składały się z jednego doniesienia o halucynacji i ostrej delirium u pacjenta z cukrzycą z otępieniem wielopierwiastkowym, z którym jeden był związany z toksycznością amantadyny, oraz u chorego na cukrzycę z rozległym miażdżycowym zapaleniem naczyń, u którego wystąpiła ostra encefalopatia i halucynacje wzrokowe. W trzecim przypadku objawy ustąpiły, gdy przerwano podawanie diltiazemu, triazolamu i erytropoetyny. Po wznowieniu leczenia erytropoetyną pacjent nie zgłaszał żadnych dalszych halucynacji i kontynuował badanie przez kolejny rok.
Nie ma dowodów na to, że erytropoetyna wpływa bezpośrednio na centralny układ nerwowy. Poprawa funkcji poznawczych u pacjentów dializowanych 2 jest prawdopodobnie spowodowana poprawą dostarczania tlenu w miarę wzrostu hematokrytu.
Podsumowując, Amgen ma świadomość 11 raportów halucynacji we wszystkich naszych badaniach klinicznych i po wprowadzeniu do obrotu. Biorąc pod uwagę, że tak niewielu doniesień dotyczy tak wielu pacjentów z wieloma problemami medycznymi, którzy otrzymują leki, które mogą wpływać na czynność ośrodkowego układu nerwowego, oraz że wyniki przerwania leczenia i ponownej rywalizacji nie są spójne, związek halucynacji z terapią erytropoetynową pozostaje niejasny. Dlatego nie jest możliwe ustalenie, czy zdarzenia te są sporadyczne, czy są związane z erytropoetyną. Doceniamy obawy dr Steinberga dotyczące zgłaszania tych wydarzeń do Amgen i społeczności medycznej.
Richard B. Stead, MD
Amgen Inc., Thousand Oaks, CA 91320
2 Referencje1. Physicians desk reference, 1991. 45th ed. Oradell, NJ: Medical Economics, 1991
Google Scholar
2. Nissenson AR, moderator. . Rekombinowana ludzka erytropoetyna i niedokrwistość nerek: biologia molekularna, skuteczność kliniczna i wpływ na układ nerwowy. Ann Intern Med 1991; 114: 402-16
Web of Science MedlineGoogle Scholar
(4)
[przypisy: korony na cyrkonie, licówki bez szlifowania warszawa, wykaz alergenów ]