Ending Life: Ethics and the Way We Die

Pomimo faktu, że Stany Zjednoczone mają miliony nieubezpieczonych obywateli, pomimo licznych dowodów na nierówny dostęp do opieki i pomimo ogromnych wydatków na opiekę medyczną pod koniec życia, pomoc w samobójstwie i eutanazji są problemami etycznymi, które doprowadziły etykę medyczną do na czele. Intelektualne założenia debaty o śmierci – czy umrzeć, to coś, co możemy kontrolować, korzystając z naszej autonomii, czy też śmierć jest czymś, co nam się przydarza, że musimy po prostu zaakceptować – są przedstawione w tej książce z jasnością i pasją. Battin przedstawia serię esejów i opowieści dotyczących różnych aspektów debaty. Pierwsza część książki koncentruje się na zasadach etycznych, które są w konflikcie i na tym, dlaczego problem jest tak trudny do rozwiązania lub konsensusu. Korzenie tej debaty wywodzą się z konfliktu między stoickim poglądem, wyrażonym przez Senekę, że ważne jest to, jak dobrze żyje się, a nie jak długo żyje się, a teistyczną wiarę, że życie jest bosko dane i można je tylko zabrać bosko . Zgodnie ze stanowiskiem Stoica, istnieje indywidualna odpowiedzialność za swoje życie i sposób jego życia, z następową odpowiedzialnością za szukanie dobrej śmierci, gdy życie idzie źle. Według teistycznego punktu widzenia grzechem śmiertelnym jest przejęcie kontroli nad własnym życiem i śmiercią, ponieważ ta moc należy tylko do Stwórcy. Obecna debata na temat zarodkowej terapii komórkami macierzystymi bierze swój początek w tych dwóch starożytnych szkołach myślenia.
Druga część zawiera fascynujący przegląd podstawowych tekstów dotyczących etyki samobójstwa, ze starożytnego Egiptu, Grecji i Rzymu oraz praktycznie każdej innej ważnej cywilizacji i religii w zapisanej historii. Różnorodność tych poglądów kulturowych ma wpływ nie tylko na pytanie o samobójstwo wspomagane w śmiertelnej chorobie, ale także o samobójstwo jako formę protestu społecznego (strajki głodowe) i jego stosowanie w taktyce wojskowej (zamachy samobójcze i dżihad). Medykalizacja samobójstwa (pogląd, że wszystkie samobójstwa są, z definicji, spowodowane psychopatologią) ma oczywiste ograniczenia w wyjaśnianiu samobójstwa jako samopoświęcenia dla celów protestu lub walki.
Trzecia sekcja podąża za tymi historycznymi wątkami w najbliższej przyszłości. Możliwość przewidywania genetycznego – zdolność przewidywania, kiedy i co umrzemy, abyśmy mogli w pełni żyć wcześniej – jest przedstawiana jako dobro społeczne, w ostrym kontraście z panującym zaprzeczeniem śmierci i związanym z nim szokiem i zdziwieniem, gdy przychodzi (co nieuchronnie ma miejsce). Bardziej prawdopodobna ewentualność coraz dłuższego życia i coraz dłuższych okresów niezdolności do pracy przed śmiercią jest uznawana za uciążliwe i niepożądane i implikuje solidne podstawy społeczne do legalizacji śmierci wspomaganej przez lekarza. Moralny obowiązek równomiernego rozdzielania światowych zasobów jest podobnie postrzegany jako wiarygodna podstawa do obowiązku śmierci – czy to przez samobójstwo, czy poprzez zaprzestanie leczenia podtrzymującego życie w starszym wieku. Wreszcie, tak zwany przemysł samowystarczalności jest już zajęty opracowywaniem środków samobójczych, które nie są uzależnione od lekarzy lub narkotyków, rzucając dyskusję na kwestię legalizacji. Taki przemysł wiąże się z długą amerykańską tradycją samostanowienia.
Ta książka, wciągająca, erudycyjna i często zabawna, jest fascynującym przeglądem historii i implikacji debat – zarówno medycznych, jak i wojskowych – na temat samobójstwa Przywódcy religijni, decydenci polityczni, pracownicy służby zdrowia, chorzy i obawiają się, że te eseje pomogą w wydobyciu sensu i moralności ze współczesnego życia i jego różnorodności śmierci.
Diane E. Meier, MD
Mount Sinai School of Medicine, Nowy Jork, Nowy Jork 10029

[hasła pokrewne: testosterone propionate cena, lekarz rodzinny specjalizacja, korony na cyrkonie ]
[przypisy: lekarz rodzinny specjalizacja, terapia dzieci i młodzieży, szkoły rodzenia ]