Długoterminowy kurs boreliozy u dzieci czesc 4

Wyniki kliniczne i laboratoryjne u czterech pacjentów z zespołami neurologicznymi po boreliozie. Dwoje dzieci miało subtelną encefalopatię z zaburzeniami pamięci, bólem głowy i zmęczeniem 11 i 12 lat po wystąpieniu choroby oraz 7 i 9 lat po ustąpieniu artretyzmu (Tabela 1). Ewaluacja wykazała obecność dooponowej produkcji przeciwciała przeciwko B. burgdorferi w obu grupach oraz podwyższony poziom białka w płynie mózgowo-rdzeniowym w jednym (tabela 2). Obu dzieciom skutecznie leczono ceftriakson dożylny. Żadne dziecko nie miało nieprawidłowości neurologicznych na początku choroby. Zespoły neurologiczne rozwinęły się u dwóch dodatkowych dzieci po ustąpieniu zapalenia stawów. Jeden miał złożone zaburzenie napadowe, a drugi miał widoczną chorobę demielinizacyjną (tabela 2). Chociaż oba miały nadzwyczaj wysokie miana przeciwciał IgG przeciwko B. burgdorferi, nie można było wykazać selektywnego stężenia specyficznego przeciwciała w płynie mózgowo-rdzeniowym. Dziecko z widoczną demielinizacyjną chorobą, 12-letnią dziewczyną, miało krótki epizod poprzecznego zapalenia rdzenia kręgowego, które nastąpiło w ciągu następnych siedmiu lat przez jeden atak przejściowego przedsionkowego neuronitis i dwa ataki zapalenia nerwu wzrokowego. Analiza płynu mózgowo-rdzeniowego podczas każdego epizodu wykazała łagodną pleocytozę i oligoklonalne prążki, ale nie zasadowe białko mieliny. Wizualne lub słuchowe potencjały wywołane i tomografia komputerowa głowy były normalne. Żadne z dzieci nie skorzystało z powtarzających się kursów dożylnej antybiotykoterapii. Ponieważ nie byliśmy w stanie określić przyczyny zespołów neurologicznych u tych dwóch dzieci z całą pewnością, wykluczyliśmy je z analizy grupy z późną neuroboreliozą.
Późne bóle stawów lub zmęczenie
Wielu pacjentów miało kilka krótkich ataków bólu stawów po ustąpieniu epizodów zapalenia stawów. Jednak z 39 dzieci, z którymi mogliśmy się skontaktować w latach 1988-1989, 12 (31 procent) miało jeszcze sporadyczne epizody bólu stawów, a (3 procent) miało znaczące zmęczenie 10 do 13 lat po wystąpieniu choroby. We wzorze podobnym do obserwowanego we wczesnym okresie infekcji, pacjenci mieli krótkie okresy bólu stawów, zwykle w jednym stawie na raz, szczególnie kolano, trwające godziny lub dni, a następnie okresy bez bólu, które były czasami długie jak kilka lat. W większości przypadków pacjenci nie byli w stanie zidentyfikować zdarzeń, które spowodowały ból, takich jak ćwiczenia. Z wyjątkiem dwóch dziewczynek, z których jedna miała charakterystyczne cechy zespołu rzepkowo-udowego, a druga miała hipermobilne stawy, pacjenci mieli normalne badania stawów. Pięciu z 12 pacjentów otrzymało kursy doustnych antybiotyków ze względu na objawy ze stawów, ale nie mieli oni jasnej odpowiedzi na leczenie. Jeden pacjent miał tylko miano przeciwciał o wysokim miano IgG przeciwko B. burgdorferi (1: 12 800), ale odmówił dalszej oceny.
Korelacja późnych objawów i wyników serologicznych
Ryc. 3. Ryc. 3. Najwyższe miana przeciwciał klasy IgM i IgG wobec B. burgdorferi w aktywnej boreliozie z zapaleniem stawów i miano w obserwacji odległej, 10 lat po rozwiązaniu artretyzmu. Poziome słupki pokazują średnie wartości, pionowe linie zakresów i zakreskowane obszary – normalne zakresy.
Próbki surowicy uzyskano od 16 z 17 pacjentów, którzy mieli zapalenie rogówki, encefalopatię, bóle stawów lub zmęczenie po okresie zapalenia stawów i od 20 z 22 pacjentów, u których nie wystąpiły objawy po ustąpieniu zapalenia stawów
[przypisy: na zdrowie po czesku, męska apteka, badanie hcv koszt ]