Długoterminowy kurs boreliozy u dzieci ad

Roczny kontakt telefoniczny był utrzymywany u wszystkich pacjentów przez co najmniej trzy lata po ostatnim epizodzie zapalenia stawów. Dalszy okres obserwacji
W latach 1988-1989 udało nam się skontaktować z 39 z 46 dzieci (85 procent) w celu obserwacji odległej (zakres od 10 do 13 lat). Zostali zapytani, czy mieli artretyzm, objawy neurologiczne, inne choroby lub terapię antybiotykową od czasu ostatniego kontaktu z nami. Spośród 17 pacjentów, którzy mieli objawy po okresie zapalenia stawów, 10 zostało ocenionych przez nas w New England Medical Center w Bostonie. Wszyscy pacjenci, niezależnie od objawów, zostali poproszeni o przesłanie próbki surowicy, aby można było określić ich odpowiedź przeciwciał na B. burgdorferi.
Testy serologiczne
Serialne próbki surowicy, otrzymane w około rocznych odstępach czasu podczas badania prospektywnego, oraz długoterminowe próbki kontrolne przebadano pod kątem przeciwciał przeciwko B. burgdorferi z enzymatycznym testem immunoabsorpcyjnym, jak opisano wcześniej.9 Odpowiedzi pozytywne zostały zdefiniowane jako miano większe niż 1: 100 dla IgM i ponad 1: 400 dla IgG; miana te były 3 SD powyżej średniej wartości ośmiu normalnych kontrolnych próbek surowicy zawartych na tej samej płytce. Wszystkie próbki od danego pacjenta zostały przetestowane na pojedynczej płytce w celu oceny zmiany miana. U pacjentów z późnym zajęciem neurologicznym odpowiedź przeciwciał została oznaczona w surowicy i płynie mózgowo-rdzeniowym za pomocą testu immunologicznego z użyciem enzymu wychwytującego, jak opisano powyżej.
Analiza statystyczna
Korelację pomiędzy dobranymi parami określono za pomocą analizy regresji liniowej, a różnice między średnimi wyznaczono metodą jednokierunkowej analizy wariancji. Wszystkie wartości P były dwustronne.
Wczesna infekcja
Tabela 1. Tabela 1. Kliniczny przebieg boreliozy u 46 dzieci. * Z 46 dzieci 33 (72 procent) miało rumień wędrujący na początku choroby, któremu często towarzyszył przerywany ból głowy i sztywność karku, gorączka, letarg, bóle mięśniowe i anoreksja (tabela 1). Dwadzieścia cztery dzieci (52 procent) pamiętało ukąszenie kleszcza w miejscu zmiany skórnej. U siedmiorga dzieci (15 procent) początkowe objawy choroby składały się z objawów grypopodobnych bez rumienia wędrownego. W pierwszych tygodniach choroby u wszystkich z wyjątkiem z 46 dzieci wystąpiły okresowe bóle stawów bez obiektywnych objawów zapalenia stawów, a u 6 (13 procent) bóle stawów były objawem choroby. Bóle stawów, które zwykle dotykały kilku dużych stawów, trwały od kilku godzin do kilku dni i były przeplatane bezbolesnymi dniami lub tygodniami. W tym czasie 10 dzieci (22 procent) miało aseptyczne zapalenie opon mózgowych lub porażenie nerwu twarzowego, a 4 (9 procent) miało blok węzła przedsionkowo-komorowego, który zwykle trwał kilka tygodni.
Artretyzm
Mediana 3,4 miesiąca (zakres od 2 tygodni do 2 lat) po wystąpieniu choroby, 46 dzieci zaczęło mieć krótkie epizody ostrego zapalenia stawów (Tabela 1). Charakterystyczne jest, że jeden lub dwa duże stawy nagle stały się spuchnięte i ciepłe, ale często tylko nieznacznie bolesne i nie rumieniowate. Najczęściej dotkniętym stawem było kolano (98 procent), które stało się bardzo obrzęknięte, a następnie łokieć, kostka, biodro i nadgarstek
[więcej w: zasłużony honorowy dawca krwi leki, usg doppler cena, anestezjologia i intensywna terapia ]