Długoterminowy kurs boreliozy u dzieci ad 5

Wszystkie 36 przebadanych dzieci było seropozytywnych (ryc. 3). Wykrywalne odpowiedzi IgM na B. burgdorferi stwierdzono w długotrwałej obserwacji u 6 z 13 pacjentów z bólem stawów lub zmęczeniem (46 procent), u 2 z 4 pacjentów z zapaleniem rogówki lub encefalopatią (50 procent), ale tylko u 3 pacjentów. z 20 bezobjawowych dzieci (15 procent) (P <0,05). W porównaniu z grupą bezobjawową pacjenci z zapaleniem rogówki lub encefalopatią wykazywali wyższe miana IgG, a ci z bólem stawów lub zmęczeniem mieli znacząco wyższe miana IgG (P <0,05). Gdy porównano najwyższe miano IgG mierzone podczas aktywnego zapalenia stawów z odpowiedzią uzyskaną podczas długoterminowej obserwacji, średnie miano spadło dwukrotnie u pacjentów z bólem stawów lub zmęczeniem, czterokrotnie u pacjentów z zapaleniem rogówki lub encefalopatią, a ośmiokrotnie u dzieci bezobjawowych (P <0,05). Dziesięciu z 17 pacjentów z objawami (59 procent) otrzymało antybiotykoterapię po pierwszych czterech latach choroby, podobnie jak 10 z 20 bezobjawowych pacjentów (50 procent), ale miana były podobne u pacjentów leczonych i nieleczonych. Dyskusja
W tym badaniu, które rozpoczęło się przed zastosowaniem antybiotykoterapii w chorobie z Lyme, próbowaliśmy prześledzić naturalną historię zaburzenia u 46 dzieci. Badanie jest ukierunkowane na pacjentów z cięższą chorobą, ponieważ kryterium włączenia do badania było zaangażowanie stawów, przejaw choroby układowej. Z drugiej strony stosowanie terapii antybiotykowej w późniejszym okresie choroby u jednej trzeciej pacjentów mogło zmniejszyć częstotliwość późnych objawów.
Jak doniesiono we wcześniejszych badaniach dzieci i dorosłych, 2, 3, 11 12 13 choroba u dzieci w tym badaniu często rozpoczynała się od rumienia wędrującego i objawów ogólnoustrojowych, po czym w ciągu kilku tygodni wystąpiły wczesne nieprawidłowości neurologiczne lub kardiologiczne lub migrację ból stawu. W ciągu kilku miesięcy dzieci zaczęły mieć krótkie, nawracające epizody zapalenia stawów charakteryzujące się olbrzymim wysiękiem stawu kolanowego. Zapalenie stawów zwykle miało własny ograniczony bieg przez okres kilku lat, ale jego
czas trwania był zwykle krótszy u młodszych dzieci niż u nastolatków lub dorosłych. Kilka innych postaci zapalenia stawów, takich jak naturalna i wywołana przez szczepionkę różyczka lub parwowirusowe zapalenie stawów, jest również łagodniejsze u małych dzieci niż u dorosłych.14 15 16
Żadne dziecko w tym badaniu nie spełniało kryteriów diagnostycznych dla młodzieńczego reumatoidalnego zapalenia stawów, które wymagają obecności zapalenia stawów przez sześć lub więcej kolejnych tygodni w momencie wystąpienia. Zamiast tego, wspólne zaangażowanie u naszych pacjentów zwykle zaczynało się od bólów wędrownych, a następnie krótkich ataków prawdziwego zapalenia stawów. Chociaż przeciwciała przeciwjądrowe mogą występować w obu chorobach, żadne z dzieci w tym badaniu nie miało zapalenia tęczówki, typowej cechy młodzieńczego młodzieńczego reumatoidalnego zapalenia stawów. W przeciwieństwie do pacjentów z zapaleniem stawów kręgosłupa, dorośli chłopcy w tym badaniu nie mieli bólu krzyża, entezopatii, rodzinnej historii choroby ani pozytywnego testu na HLA-B27. Zamiast tego mieli allel HLA-DR4, który był związany z przewlekłym boreliozowym zapaleniem stawów.17
To badanie wydłuża czas obserwacji poza okres artretyzmu