anna wilk jasło stomatolog

Połączenie gorączki i neutropenii jest zagrażającym życiu powikłaniem chemioterapii u pacjentów z nowotworem. Przed współczesnym zarządzaniem śmiertelność zbliżyła się do 80%, szczególnie w związku z bakteriemią Gram-ujemną.1, 2 Obecne standardowe leczenie pacjentów z gorączką w związku z neutropenią obejmuje hospitalizację i natychmiastową terapię leczniczą empirycznie wybranym dożylnym antybiotykiem o szerokim spektrum działania leki do momentu ustąpienia neutropenii i wszelkich związanych z nią infekcji. Pomimo tego podejścia śmiertelność pozostaje około 10 procent wśród pacjentów z udokumentowaną infekcją.3 Gorączka z neutropenią jest pierwszoplanowym punktem końcowym w badaniach leków przeciwdrobnoustrojowych u pacjentów otrzymujących chemioterapię z powodu raka.4, 5 Najważniejszym czynnikiem prognostycznym u pacjentów z tym powikłaniem jest odzyskanie liczby neutrofilów. Bodey i wsp. 6 wykazali bezpośrednią korelację między czasem trwania granulocytopenii a ryzykiem infekcji; u pacjentów, u których liczba granulocytów utrzymywała się poniżej 1,0 × 109 na litr w ciągu jednego tygodnia, ryzyko rozwoju infekcji przekraczało 50%; wraz ze wzrostem czasu trwania granulocytopenii ryzyko zbliżyło się do 100 procent. Ponadto badacze ci wykazali, że pacjenci z tak niskimi odsetkami mieli śmiertelność powyżej 50 procent, jeśli ich liczba nadal spadała, ale pacjenci z przyrostowym wzrostem liczby mieli bardziej korzystne rokowanie.
Hematopoetycznymi czynnikami wzrostu są glikoproteiny, które stymulują proliferację komórek progenitorowych szpiku kostnego i ich dojrzewanie do całkowicie zróżnicowanych krwinek. 7 Dwa z tych czynników – czynnik stymulujący kolonie granulocytowe (G-CSF) i czynnik stymulujący kolonię granulocytem i akrofagów – wzmacniają zarówno wytwarzanie dojrzałych elementów mieloidalnych i funkcji tych komórek efektorowych8. Czynniki te są bardzo obiecujące pod względem poprawy mechanizmów obronnych gospodarza, które mogą być osłabione z powodu choroby lub leczenia.7 8 9 Ludzki G-CSF jest hematopoetycznym czynnikiem wzrostu, który promuje proliferację i różnicowanie neutrofili, zarówno in vitro 10, jak i in vivo. 11 Przypuszczalne komórki docelowe tej cząsteczki regulatorowej obejmują późny prekursor zaangażowany w linię neutrofili i dojrzałą neutrofil. G-CSF wzmacnia również funkcjonalne właściwości dojrzałych komórek poprzez zwiększenie aktywności fagocytarnej, zabijanie przeciwdrobnoustrojowe i cytotoksyczność komórkową zależną od przeciwciał.
Wykazano, że G-CSF (w postaci rekombinowanego metionyl G-CSF, Amgen, Tysiąc Oaks, Kalifornia) zwiększa liczbę neutrofilów u pacjentów z zaawansowanymi nowotworami13 i zmniejsza wielkość neutropenii wywołanej chemioterapią.14 15 16 In badanie fazy I-II rekombinowanego metionylowego G-CSF u pacjentów z drobnokomórkowym rakiem płuca leczonych schematem ifosfamidu, doksorubicyny i etopozydu, 14 G-CSF podawano po chemioterapii podczas naprzemiennych cykli leczenia. Stwierdzono, że stopień neutropenii był znacznie zmniejszony po cyklach chemioterapii, w których G-CSF był podawany profilaktycznie, w porównaniu z cyklami, w których nie był podawany. Dzięki tym wynikom rozpoczęto obecną fazę III, podwójnie ślepą, randomizowaną, kontrolowaną placebo próbę rekombinowanego metioniowego G-CSF jako dodatku do chemioterapii u pacjentów z drobnokomórkowym rakiem płuc.
Głównym celem niniejszego badania była ocena wpływu G-CSF na częstość występowania zakażeń objawiających się gorączką z neutropenią po podaniu cyklofosfamidu, doksorubicyny i etopozydu.
[patrz też: męska apteka, usg doppler cena, endodoncja warszawa ]